Vi er en hjertesoneskole

Hjertesone

FAU og skolen samarbeider om dette, og elevene har fått uttale seg om hvilke punkter på skoleveien som oppleves som utrygge.

Hva er en hjertesone?

En hjertesone rundt skolen gjør det sikrere for elevene å gå eller sykle, spesielt i Høydalsveien og Øvre Prinsdals vei.

Barn som kjøres slippes av i droppsonen.

Hva vi foreldre bør gjøre:

La være å kjøre barna, la barna gå til skolen. Lag følgegrupper/gåbuss, organiser på tvers av klassene.

Still opp som trafikkvakt!

På Prinsdal skole har elevens foreldre stilt opp som trafikkvakter i flere år. Men ikke alle stiller opp. Følg med og still opp når det er din tur!

Ved å stille opp viser du dine barn at du synes at trafkksikkerhet er viktig! Ved å stå trafikkvakt opplever du skoleveien slik barna som går til skolen opplever den.

Hvorfor hjertesone?

• Når færre kjører, blir det tryggere på skoleveien.
  • Mange barn har lyst til å gå eller sykle til skolen, men blir kjørt fordi det er praktisk eller fordi foreldre er engstelige for barnas sikkerhet på skoleveien.
  • Trygge og sikre skoleveier motiverer flere til å gå eller sykle.
  • Informasjon for å unngå drop-off og stopp andre steder enn droppsonen (f.eks parkeringsplassen).

Bruk dropsonen - om du absolutt må kjøre

• Bruk droppsonen ved AKS, unngå å lage farlige situasjoner ved å stoppe andre steder for å slippe av barn.
  • Slipp barna av lenger unna for å redusere trafikken ved skolen. For eksempel nede ved Extrabutikken.